
Zaključen projekt je pomembna strokovna podlaga za načrtovanje mobilnosti, ki je močno odvisno od načrtovanja rabe prostora in poselitve. Za doseganje trajnostnega razvoja na regionalni ravni, ki bi zmanjšal potrebo po osebnih avtomobilih, mora biti posamezno naselje povezano z obstoječimi koridorji javnega prometa.
Razvoj vozlišč temelji na konceptu razvoja ob prometnih koridorjih ter tega nadgradi z načelom trajnostne gostote poselitve. Metodologija obravnava mobilnost in rabo tal posameznega območja ter z njunim združevanjem predstavi vozlišča kot del policentrične prostorske razvojne strukture območja ali regije.
Koncept vozlišča (angleško Station Area Concept - SAC) opredeljuje razvoj območij železniške ali avtobusne postaje in njene okolice, pri čemer se večinoma uporabljajo 500-metrski in 1000-metrski pasovi kot enostaven približek za še sprejemljivo dostopnost peš ali s kolesom.
V tokratni raziskavi je v izhodišče postavljen koncept vozlišča, katerega osnovna ideja izhaja iz koncepta razvoja ob prometnih koridorjih (angleško transit oriented development – TOD) in ga dopolnjuje z dvema pristopoma. Prvi, razvoj območij z visoko kakovostjo življenja (angleško liveability-oriented area development - LOAD), obravnava bivalne značilnosti območij vozlišč, drugi, nizkoogljično območje (angleško low-carbon district - LCD), pa se osredotoča na štiri glavna področja (raba tal, stanovanja in bivanje, poslovanje in storitve, mobilnost) in jih obravnava skozi štiri glavne vidike (blažitev podnebnih sprememb, odpornost, krožno gospodarstvo ter socialna trajnost in zdravje).
Da bi dosegli največji učinek iz konceptov LOAD in LCD, so raziskovalci oba koncepta združili v en razvojni koncept vozlišč. Tako sta bila oba koncepta dodatno razvita, povezana in okrepljena z opredelitvijo podrobnega procesa implementacije. Pripravili so smernice in ukrepe v podporo lokalnim in regionalnim oblastem pri izboljšanju življenjskih razmer. V tem primeru so vozlišča predstavljena kot nove bivalne urbane skupnosti, kot urbani centri rasti in razvoja mesta, obenem pa so pomemben gradnik železniškega prometa z nizkimi emisijami. Vozlišča so opredeljena kot ključni gradniki v policentrični regionalni strukturi.
Več o projektu Celostni pristop k razvoju ob prometnih koridorjih in vozliščih (CRP) si lahko preberete TUKAJ.
Avtorica slike: Milena Černilogar Radež