
Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo je partner projekta Aktivna dostopnost do javnega potniškega prometa (Active2Public Transport) na programu Interreg Podonavje, katerega namen je znižanje ogljičnega odtisa in zmanjšanje emisij toplogrednih plinov v prometu s podpiranjem prehoda na okolju prijazna prevozna sredstva, zlasti hojo in kolesarjenje v kombinaciji z javnim potniškim prevozom. To so namreč tudi osrednji cilji našega direktorata za prometno politiko. Zato na območju naše države v okviru projekta načrtujemo izvedbo dveh pilotnih projektov, in sicer začasno preureditev ene izmed ulic, ki povezujejo vozlišče javnega potniškega prometa, s centrom mesta, ter začasno postavitev varnih kolesarnic. Ker se na območju mesta Ljubljana gradi Potniški center Ljubljana (PCL) in rekonstruira okoliška infrastruktura, smo skupaj z Mestno občino Ljubljana identificirali priložnosti za začasno preureditev nekaterih ulic, ki vodijo od PCL do centra mesta in obratno, v pešcem in kolesarjem prijazne koridorje.
Z namenom pridobivanja novih idej za prenovo ulic ter seznanitve z različnimi pristopi k načrtovanju urbane infrastrukture, smo s predstavniki Mestne občine Ljubljana v dnevih 23. in 24. januarja 2025 obiskali mesto Dunaj. Med obiskom smo si ogledali javne površine, kot sta kolesarska ulica Argentinierstraße in trg Neuer Markt, ki so prenovljene po vzorčnih načelih dostopnosti, trajnostne mobilnosti in ozelenitve. Ogledu so sledile strokovne predstavitve avstrijskega načrta mobilnosti in sodelovanja v okviru projekta Aktivna dostopnost do javnega potniškega prometa. Drugi dan je bil namenjen obisku dunajskega superbloka v okrožju Favoriten, ki več sosednjih ulic združuje v območje z omejenim ali popolnoma umaknjenim motoriziranim prometom, s čimer se ustvarja bolj prijazno in varno okolje za pešce in kolesarje.
Teden zatem, 29. januarja 2025, je v Ljubljani potekala še delavnica na temo začasne preureditve ulic ob oziroma proti vozlišču javnega potniškega prometa. Dogodek je bil organiziran v sodelovanju z avstrijskim partnerjem na projektu, Agencijo za mobilnost Zvezne dežele Burgenland ter Mestno občino Ljubljana. Mednarodni strokovnjaki s področja trajnostnega prometa in začasnega preoblikovanja ulic, Global Designing Cities Initiative (GDCI), so udeležencem delavnice predstavili ključna načela načrtovanja varnih ulic, prijaznih do ranljivejših skupin in najboljše mednarodne prakse, ki jih je mogoče prilagoditi lokalnim razmeram.
Namen delavnice je bil ozaveščanje deležnikov o pomenu preureditve ulic v prijazne, varne in dostopne javne prostore, ter razviti idejno rešitev za začasno pilotno preureditev ene izmed ulic, ki povezujejo center mesta Ljubljana z glavno železniško in avtobusno postajo. S podporo Mestne občine Ljubljana si želimo začasno preureditev ulice izvesti v letu 2025.
Udeleženci delavnice so sodelovali pri dveh izzivih: podajanje predlogov preureditve prometnega režima na območju južno od glavne železniške in avtobusne postaje, in pri podajanju predlogov za začasno preureditev ene izmed ulic, ki povezuje železniško postajo z mestnim jedrom. S povezovanjem strokovnega znanja in praktičnih izkušenj so udeleženci pridobili dragocene veščine, s katerimi lahko nadalje aktivno sooblikujejo prihodnost urbane mobilnosti v Ljubljani in širše.
Predstavitve iz delavnice lahko najdete TUKAJ.
Avtorja slik: Staša Kraljič in Janez Škulj