
Novo poročilo v okviru projekta »Aktivna dostopnost do javnega potniškega prometa« razkriva ključne vpoglede za pametnejše transportne rešitve in stanje aktivne mobilnosti ter javnega potniškega prometa v Podonavski regiji
Za zmanjšanje emisij toplogrednih plinov iz prometa in napredovanje v smeri razogljičenja bo potreben učinkovit in dobro povezan transportni sistem, ki daje prednost javnemu potniškemu prometu in aktivni mobilnosti. Učinkovito povezovanje javnega potniškega prometa z aktivno mobilnostjo ponuja privlačne možnosti za opravljanje poti na trajnosten način, hkrati pa zmanjšuje potrebo po uporabi avtomobila in ima nižji ogljični odtis.
V okviru projekta smo na Ministrstvu pripravili poročilo z naslovom »Obstoječe stanje infrastrukture in storitev za aktivno dostopnost do javnega potniškega prometa v Podonavski regiji«, ki oriše kako dostopnost do večmodalnih vozlišč in sama infrastruktura na postajališčih javnega potniškega prometa v regiji prispevajo k zgoraj omenjenim ciljem. Izboljšanje dostopnosti in infrastrukture večmodalnih vozlišč prispeva k zmanjševanju odvisnosti od zasebnih avtomobilov ter emisij in podpira podnebne cilje. Poročilo ocenjuje trenutno stanje integracije prevoza, dostopnosti in infrastrukture ter identificira dobre prakse in področja za izboljšave.
Poročilo ponuja vpogled v to kako lahko različne oblike prevoza – kolesarjenje, hoja in javni prevoz – postanejo bolje povezane ter izboljšajo mobilnost za vsakodnevne potnike in turiste. Vključuje analizo 45 postaj potniškega prometa, ki so jo izvedli partnerji na projektu. V Sloveniji so v analizo vključene naslednje postaje JPP: Ljubljana, Celje, Medvode, Krško, in Bled.

Ključne ugotovitve: prednosti in slabosti storitev na postajah ter dostopnosti do izbranih vozlišč v Podonavski regiji
Tekom analize dostopnosti do večmodalnih vozlišč so se pokazale jasne prednosti, vendar tudi slabosti, ki jih je treba odpraviti za izboljšanje dostopnosti do večmodalnih vozlišč v podporo trajnostnim oblikam mobilnosti.
Prednosti:
• Dobra povezljivost prevoznih sredstev metroja, tramvaja in avtobusnih linij v večjih mestih.
• Povečanje investicij v kolesarjem prijazno infrastrukturo.
• Naraščajoča podpora večmodalnim prometnim rešitvam.
• Uspešna integracija turizma in javnega prevoza na turističnih destinacijah kot je Bled.
• Digitalizacija prometnih informacij in moderne zasnove večmodalnih vozlišč v večjih mestih, kot je Budimpešta.

Slabosti:
• Omejena dostopnost do večmodalnih vozlišč in zastarela infrastruktura v ruralnih območjih.
• Pomanjkanje ustreznih označb, dinamičnih podatkov v realnem času in povezav med različnimi potovalnimi načini.
• Omejena finančna sredstva in počasno izvajanje prenov postajališč.
• Slaba kolesarska infrastruktura na nekaterih prometnih vozliščih, kar omejuje učinkovitost kombiniranja različnih načinov prevoza.
• Pomanjkanje enotnega sistema vozovnic in povezovanja storitev med različnimi ponudniki prevozov.

Priložnosti za izboljšave se kažejo v prenovi infrastrukture s poudarkom na izboljšanju kolesarske in peš infrastrukture v okolici postaj ter uvedbi omejitev hitrosti v prometu. Izzivi, ki zavirajo napredek, so v pomanjkanju sredstev za izvedbo tovrstnih ukrepov, politike osredotočene na avtomobile in omejeno sodelovanje med ključnimi deležniki.
Ključna priporočila na podlagi dobrih praks
Poročilo poudarja potrebo po širitvi možnosti večmodalnega prevoza, zlasti na podeželskih in primestnih območjih. Za reševanje zgoraj omenjenih izzivov, poročilo navaja vrsto priporočil, kot npr. vzpostavitev varnih in dostopnih parkirišč za kolesa, izboljšanje označb in digitalizacijo ažurnih podatkov o voznih redih, ustvarjanje varnih in neposrednih peš ter kolesarskih poti do večmodalnih vozlišč ter izvajanje politik, ki spodbujajo aktivno mobilnost.
Poudarek je na strateških investicijah, trajnostnem načrtovanju in vključevanju skupnosti, da bi izboljšali javni prevoz in spodbudili trajnostne načine mobilnosti.
Ugotovitve tega poročila predstavljajo osnovno za pripravo regionalnih akcijskih načrtov držav vključenih v projekt Aktivna dostopnost do javnega potniškega prometa v Podonavski regiji. S spodbujanjem sodelovanja med oblikovalci politik, ponudniki prevoznih storitev in lokalnimi skupnostmi želimo s poročilom spodbuditi pomembne izboljšave v infrastrukturi javnega potniškega prometa in večmodalnih prevoznih rešitvah tudi v Sloveniji.
Poročilo je pripravila skupina strokovnjakov v okviru projekta A2PT, ki vključuje predstavnike ministrstev, regionalnih oblasti, upravljalcev javnega potniškega prometa, specializiranih organizacij in vladnih agencij, osredotočenih na promet in mobilnost iz devetih evropskih držav.
Za več podrobnosti obiščite spletno stran projekta A2PT: https://interreg-danube.eu/projects/active2public-transport.
Celotno poročilo (v angleščini):
Avtorja slik: Janez Škulj in Jitka Vrtalova.